T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANTALYA / KEMER - Ünal Aysal Anadolu Lisesi

SORUMLULUK (Ekim)

     

VELİ AYLIK BİLGİLENDİRME MEKTUBU

Sayın Veli,

 

 

Okulumuzda düzenlenen DE ĞERLER E ĞİT İM İ kapsamında bu ay işlenecek olan ayın değeri “SORUMLULUK”tur.  Bu değerle  birlikte verilen alt değerler şunlardır:

-Kendine karşı sorumluluk.

-Aileye karşı sorumluluk

-Topluma karşı sorumluluk

-Doğaya  ve çevreye karşı sorumluluk

-Çalışkanlık

-Tutumluluk

 

 

 Öğrencilerimize bu değeri kazandırmak için yaptığımız çalışmaların daha verimli olabilmesi ve devamlılığının sağlanması için sizin de aile ortamında desteğinizi bekliyoruz.

Bu konu ile evde oluşturacağınız sohbet ortamları öğrencilerimizin olumlu davranış deği­şikliğine katkı sağlayacaktır. Yapacağınız katkılardan dolayı teşekkür ederiz.

 

 

Yıllar önce bir çiftçi, fırtınası bol olan bir tepede bir çiftlik satın almıştı. Yerleştikten sonra ilk işi bir yardımcı aramak oldu. Ama ne yakındaki köylerden ne de uzaktakilerden kimse onun çiftliğinde çalışmak istemiyordu. Müracaatçıların hepsi çiftliğin yerini görünce çalışmaktan vazgeçiyor, burası fırtınalıdır, siz de vazgeçseniz iyi olur diyorlardı.

Nihayet çelimsiz, orta yaşı geçkince bir adam işi kabul etti. Adamın haline bakıp "çiftlik işlerinden anlar mısın?" diye sormadan edemedi çiftlik sahibi. " Sayılır" dedi adam, "fırtına çıktığında uyuyabilirim".

Bu ilgisiz sözü biraz düşündü, sonra boş verip çaresiz adamı işe aldı. Haftalar geçtikçe adamın çiftlik işlerini düzenli olarak yürüttüğünü de görünce içi rahatladı. Ta ki o fırtınaya kadar:

Gece yarısı, fırtınanın o müthiş uğultusuyla uyandı. Öyle ki, bina çatırdıyordu. Yatağından fırladı, adamın odasına koştu: "Kalk, kalk! Fırtına çıktı. Her şeyi uçurmadan yapabileceklerimizi yapalım." Adam yatağından bile doğrulmadan mırıldandı: "Boş verin efendim, gidin yatın. İşe girerken ben size fırtına çıktığında uyuyabilirim demiştim ya." Çiftçi adamın rahatlığına çıldırmıştı. Ertesi sabah ilk işi onu kovmak olacaktı, ama şimdi fırtınaya bir çare bulmak gerekiyordu.

Dışarı çıktı, saman balyalarına koştu: A-aa! Saman balyaları birleştirilmiş, üzeri muşamba ile örtülmüş, sıkıca bağlanmıştı. Ahıra koştu. İneklerin tamamı bahçeden ahıra sokulmuş, ahırın kapısı desteklenmişti. Tekrar evine yöneldi, evin kepenklerinin tamamı kapatılmıştı. Çiftçi rahatlamış bir halde odasına döndü, yatağına yattı. Fırtına uğuldamaya devam ediyordu. Gülümsedi ve gözlerini kapatırken mırıldandı: "Fırtına çıktığında uyuyabilirim."

Sayın Veli,

Hikâye bize sorumluluk sahibi olmanın insanı nasıl başarılı kıldığını anlatıyor. Ayrıca hayatta daha huzurlu olmanın sorumluluk sahibi olmak ile eşdeğer olduğunu gösteriyor. Bu nedenle çocuklarımız okul hayatında ve büyüdüklerinde iş hayatında başarılı olmaları için sorumluluk sahibi olmaları gerekmektedir.

 Her anne-babanın ideali çocuklarını kendi ayakları üstünde durabilen, kendine güvenen bir birey olarak yetiştirmektir. Çocuğun kendi davranışlarının sorumluluğunu alması, yeterince büyüdüğünde bir gün içinde kazanabileceği, öğrenebileceği bir beceri değildir. Sorumluluk bilincinin gelişmesi yaşamın ilk yıllarından itibaren atılan adımlar ile mümkündür. Hayat ile ilgili diğer değerler gibi sorumluluk da çocuğun öncelikle anne-babasından daha sonra sosyal çevresinden öğrendiği, geliştirdiği bir beceridir. Bu nedenle öncelikle, Sorumluluğu öğretmek için sorumluluk vermeye istekli olmalısınız. Nutuk çekerek sorumluluk öğretemezsiniz. Bir ana baba olarak, biraz gerisinde durup bir şeylerin olmasına izin verme yürekliliğini göstermelisiniz. Sorumluluk aldıkça, olumsuz sonuçlarına katlandıkça ve olumlu sonuçları ödüllendirdikçe çocuğunuz sorumluluklarını öğrenir.
       Sorumsuzluğunun sonuçlarına katlanmasına, yanında götürmediği ödevlerden sıfır almasına izin vermelisiniz. Ev işlerine yardım etmesi, zaman ve etkinliklerini planlaması, giyecek ve yiyecek seçimi yapması, çocuğunuza sorumluluk alma ve uygulama fırsatı verecektir.

Sorumluluk sahibi çocuk olmak istiyorsanız aşağıdaki hususlara da dikkat ediniz.

1.Mesajınızı iletin. Öncelikle çocuğunuz sizin ondan ne istediğinizi açık ve net bir şekilde bilsin. “Kardeşinle kavga etmeni istemiyorum”, “Odanı toplamalısın”, “Her gün bir saat ders çalışmanı istiyorum” gibi.

2.Çocuğunuz için yaşına uygun sorumluluklar listesi hazırlayın ve uygulayın,

3.Çocuğun seçim yapmasına izin verin,

4.Onun adına düşünmeyin, onun adına iş yapmayın,

5.Kırıp dökmesine izin verin,

6.Ona yardım edeyim derken sorumluluklarının gelişmesine engel olmayı,

7.Çocuğunuzun size çok bağımlı olduğunu düşünüyorsanız koruyuculuktan vazgeçin,

8.Hiç bir zaman çocuğunuzun sizin kadar sorumlu olmasını beklemeyin,

9.Şimdiye dek kullandığınız ve bir işe yaramayan cezalandırma yöntemlerini bırakın.

10.  Çocuğunuza istediğinizi yapmazsa sonucunun ne olacağını anlatın ve bundan da kendisinin sorumlu olduğunu söyleyin. “Kardeşinle kavga edersen sinemaya gidemezsin”, “Odanı toplamazsan arkadaşlarınla buluşamazsın” gibi.

11.  Çocuğa neyi, nasıl, ne zaman yapacağını anlatın.

12.  Çocuğa sorumluluk verirken yaşına ve fiziki durumuna dikkat edin.

13.  Anne baba olarak verdiğiniz sözlerin arkasında durarak örnek olun.

14.  Aşırı koruyucu davranmayın. Aşırı koruyucu aile tutumları çocukta sorumluluk bilincinin gelişmesini engeller, özgüvenini zedeler.

15.  Çocuğun hata yapabileceğini, hataların ona tecrübe kazandıracağını kabul edin. Hatalarına çok büyük cezalar ile karşılık vermeyin.

16.  Çocuklar bazen kuralları denemek ister. Bu durumu yaşayacağınızı unutmayın. Onun deneyimlerinin sonuçlarına katlanmasına izin verin.

17.  Sorunlarını onun adına çözmeyin. Bazı tercihleri ve seçimleri kendisinin yapmasına izin verin. Sorunlarının üstesinden gelmesi için onu destekleyin. Sürekli sorumsuz davranan çocuklar, anne babaları tarafından sorumlu davranmalarına izin verilmeyen çocuklardır. Bu nedenle onların sorumlu davranmalarını destekleyiniz.

18.  Bu son ve en önemli aşamadır; söylediğiniz sözün arkasında durun. Asla yerine getiremeyeceğiniz sözler sarf etmeyin.

19.  Çocuğunuzu görev ve sorumluluklarıyla baş başa bırakın

20.  Örneğin odasını toplaması gereken bir çocuğun odasını onun yerine siz toplamayın. Bırakın kendisi yapsın. Aradığını bulamadığında ya da bir arkadaşını davet ettiğinde dağınık bırakmaması gerektiğini öğrenecek ve toplama girişiminde bulunacaktır.

21.  Yardım istediği zaman yardım edin. Örneğin çocuğunuzun ¤¤¤¤ini yaparken zorlandığını görüyorsanız gidip nasıl yapması gerektiğini söylemeyin. Bırakın sizden yardım istesin. Yardım isteyip istemediğini de sorabilirsiniz. Böylece zorlandığında soru sormasını öğrenmiş olacaktır.

22.  Desteğe ve yardıma açık olduğunuzu ifade edin. Örneğin dışarı çıkacaksınız ve çocuğunuzdan giyinmesini istediniz. Giyinirken biraz zorlanıyorsa onu yalnız bırakın. Siz de hazırlanın ve yardıma ihtiyacı olursa seslenmesini yardıma gelebileceğimizi söyleyin.

23.  Yaşına uygun sorumluluklar verin. Örneğin oyuncaklarını sepete doldurması sofraya tabak taşıması fırından ekmek getirmesi evdeki kuşun ya da balığın bakımının(yem atmak) verilmesi küçük çocuklar için uygun sorumluluklar olabilir.

24.  Seçim yapmalarına fırsat tanıyın. Örneğin gezmeye giderken ne giyeceğini kendisinin seçmesine dışarıda otururken neyi içeceğine karar vermesine fırsat tanıyın.

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 15.02.2016 - Güncelleme: 15.02.2016 14:27 - Görüntülenme: 1992
  Beğen | 78  kişi beğendi